الاثنين، 11 أكتوبر 2010

أشهر إفيهات السينما

أفيهات شهيرة
ـــــــ أفيهات الافلامم المصرية أصبحت تستخدم في حياتنا ـــــــ 
(المصادر: 1 ، 2 ، 3)
ملحوظة: أسماء الفنانين مرتبة هجائيا
أحمد السقا
* أحمد السقا :"من النهاردة مفيش حكومة انا الحكومة" في فيلم الجزيرة
أحمد مكي
* أحمد مكى في فيلم إتش دبور وطير إنت: "كبر الدي و روق الجي" ، بمعني كبّر دماغك وروّق الجمجمة
* استيفان روستي:  "نشنت يافالح" في فيلم «حبيبي الأسمر» عندما أصابه محمد توفيق برصاصة عن طريق الخطأ;وقد تحولت هذه العبارة إلى اسم مسرحيه ، وترددت مئات المرات فى أعمال فنية مختلفة / " تسمحيلى بالرقصة دى يا هانم ؟ كده ؟ طيب لحظه واحدة..اتحزم وآجيلك ".
 * توفيق الدقن: " يا آه يا آه .. أحلى من الشرف مافيش " و "أنا الباز أفندى .. آه "/(ساقط ابتدائيه وعليه ربطة جرافته ترد الروح)/ الشمعة دي تحطها فييي ...عينك .... ااااااه من فيلم "ابن حميدو"
* اسماعيل ياسين: " انت كلت المرحوم يابن المفجوعة ؟ "(حماتي ملاك)
لقطة من فيلم "الزوجة الثانية"
* حسن عابدين: شيخ البلد في فيلم "الزوجة الثانية" يقول للعمدة صلاح منصور: "الورق ورقنا والدفاتردفاترناوالبلد بلدنا ياحضرة العمدة" وبسببها لقب ب"شيخ الفنانين المنافق"

الخواجة بيجو..
الخواجه بيجو: " يا اخواتي يا النافوخ بتاع الأنا , و يا خبيبي "
 * زينات صدقى و عبد الفتاح القصرى:  (بيهزأو بعض)هي:"دى أمك اللى اسمها أمك ... يوم ما ولدتك وشافتك رقعت بالصوت "هو : " عرفتى بأه أنك توعى على أمى ؟"هى : " أبدا .. دا جيران أمك هما اللى قالولى عن نايبتها ووكستها فيك  
* طلعت زكريا: "انا ممكن اتجوز واحدة غلطت مره قبلي ...... لكن اتجوز واحدة غلطت مع سكان القاهرة وضواحيها وعلى المقيمين خارجها مراعاة فروق التوقيت ؟!!"/  افيهات طلعت زكريا في طباخ الريس
* عبد الفتاح القصرى:يا عزيزة الباز افندي ده عريس ..... انا نفسي اتمناه (ابن حميدو) .
عبد المنعم مدبولي
* عبد المنعم مدبولي: (أنا مش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل ) فى فيلم مطاردة غرامية تعتبر من أشهر " الإفيهات " المتداولة بين الناس .. على الرغم من بعدها النفسى العميق فقد كان هدفها تعزيز الثقة فى نفس مريضه وإن كانت الجملة مناقضة تماماً للواقع
* عادل إمام:  "أنا شربت حشيش يا سعاد" الجملة التى قالها عادل ليسرا من فيلم "كراكون فى الشارع"/  "الساعة بخمسة جنيه والحسابة بتحسب" من فيلم عنتر شايل سيفه/ 
 بوحة
* محمد سعد “اللمبى” في فيلم بوحة: (صبح صبح ياعم الحج)
محمد الصاوى:  كان يعلق على كل حوار يشترك فيه بقوله : "هو الموضوع ده إيه غير شويه حاجات... وعليها حاجات تانية صغيرة ".فى فيلم "جواز بقرار جمهورى "
* محمد هنيدى: " هوه أنا متجوز صندل "/ "الفيلم ده كان قصة ولا شوية مناظر" التي قالها لزميله الكوميديان الراحل علاء ولى الدين حين ذهبا ليشاهدا أحد أفلام مهرجان القاهرة السينمائى الأجنبية في فيلم "المنسى " تأليف وحيد حامد.
* محمود أبو زيد(السيناريست): صاحب أكبر عدد من الجمل الشهيرة و "الإفيهات " السينمائية التى لا تنسى مثل "فيش الهوامش " فى فيلم العار "وأغنية "القفا " و "الصبر صب صب" فى فيلم الكيف 
* محمود عبد العزيز  : دا أنا بادهبذه وادهرزه عشان يبرعش ويحنكش ويبقى اخر طعطعه (الكيف)
* هانى رمزى وجملته الشهيرة "يا معلم "فى فيلم "غبى منه فيه" ..   

(انظر: أشهر إفيهات المسرح والإذاعة

ليست هناك تعليقات: